
"Στην 'Ηπειρο ακόμη και ο γάμος ξεκινάει με μοιρολόι"
του Κώστα Γεωργουσόπουλου
"Τα συναισθήματα δεν είναι σαν τα νομίσματα, παλαιάς και νέας κοπής. Δεν διαφέρει το πένθος, ο ενθουσιασμός, η οργή και η επιείκεια είτε κατοικείς σε παλάτια ή καλύβια είτε ευρίσκεσαι σε εποχές συρράξεων ή ημέρες συγκομιδής και περισυλλογής. Ο πόνος είναι πόνος, η χαρά χαρά. Ίσως να διαφέρουν τα μέσα, οι μόδες, ίσως οι εντάσεις να είναι διαφορετικές, ίσως να επιστρατεύονται, ανάλογα με τις συνθήκες, άλλα κουράγια. Ο πόνος, το πένθος, η απελπισία μπροστά στον θάνατο αγαπημένων προσώπων δεν άλλαξε ως βίωμα, ως τραύμα, ως εγκαυστική. Απόδειξη οι θρήνοι, στον Όμηρο, στους τραγικούς, στους ρομαντικούς, στους ρεαλιστές, στους συμβολιστές ακόμη και στους υπερρεαλιστές δημιουργούς. Θα έλεγα μάλιστα πως όσο οι συνθήκες του βίου περιορίζουν τις δυνατότητες να εκδηλωθεί, να εκφραστεί, να σκιστεί το συναίσθημα, τόσο μεγαλύτερη γίνεται η ένταση.
Παλιότερα, κι όχι μόνο στην ύπαιθρο χώρα και στα μικρά μέρη, αλλά και στην πρωτεύουσα και έως πριν από λίγα χρόνια στις «επαρχίες» της Αθήνας, τον νεκρό μας τον ξενυχτούσαμε στο σπίτι, στο κεντρικό δωμάτιο, από εκεί τον κηδεύαμε και επιστρέφοντας από την ταφή επιστρέφαμε (ομηρικότατα) και στη ζωή δειπνώντας με κοινό δείπνο, όπου συγγενείς, γείτονες, φίλοι προσέφεραν σε έρανο τα φαγητά τους. Αυτός ο Νεκρόδειπνος (έχει μνημειωθεί από τον Σικελιανό και τον Σινόπουλο) λεγόταν κατά περιοχή «Μακαριά» ή «Παρηγοριά». Τώρα ο νεκρός μας ξενυχτάει μόνος σ' ένα ψυγείο νεκροτομείου και η «παρηγοριά» έχει συρρικνωθεί σε τυποποιημένο καφέ, παξιμαδάκι, κονιάκ που προσφέρεται στο κυλικείο του Νεκροταφείου και συνήθως οι πενθούντες διά του Τύπου δηλώνουν ότι δεν θα δεχτούν «συλλυπητηρίους επισκέψεις». Τι σημαίνουν όλα αυτά; Μήπως μειώθηκε το πένθος, η απελπισία για την απουσία των προσφιλών; Όχι, αντίθετα, γίνονται σχεδόν αφόρητα και συνήθως καταλήγουν οι άνθρωποι στον ψυχίατρο, στην κατάθλιψη και στη μελαγχολία. Σ' αυτό οδήγησαν οι συνθήκες του βίου, η τυραννία του μεροκάματου, η στενότητα του χώρου (πώς θα κατεβεί το φέρετρο από τον 5ο όροφο μια και δεν χωράει στο ασανσέρ;!), το σκόρπιο σε μεγάλες αποστάσεις συγγενολόι αλλά και οι εργαζόμενοι σύνοικοι, που δεν γνωρίζουμε ούτε ποιοι είναι, που οι θρήνοι και η συρροή σε ώρες κοινής ησυχίας τούς ενοχλούν και συχνά καλούν την Αστυνομία!
Παλιότερα, κι όχι μόνο στην ύπαιθρο χώρα και στα μικρά μέρη, αλλά και στην πρωτεύουσα και έως πριν από λίγα χρόνια στις «επαρχίες» της Αθήνας, τον νεκρό μας τον ξενυχτούσαμε στο σπίτι, στο κεντρικό δωμάτιο, από εκεί τον κηδεύαμε και επιστρέφοντας από την ταφή επιστρέφαμε (ομηρικότατα) και στη ζωή δειπνώντας με κοινό δείπνο, όπου συγγενείς, γείτονες, φίλοι προσέφεραν σε έρανο τα φαγητά τους. Αυτός ο Νεκρόδειπνος (έχει μνημειωθεί από τον Σικελιανό και τον Σινόπουλο) λεγόταν κατά περιοχή «Μακαριά» ή «Παρηγοριά». Τώρα ο νεκρός μας ξενυχτάει μόνος σ' ένα ψυγείο νεκροτομείου και η «παρηγοριά» έχει συρρικνωθεί σε τυποποιημένο καφέ, παξιμαδάκι, κονιάκ που προσφέρεται στο κυλικείο του Νεκροταφείου και συνήθως οι πενθούντες διά του Τύπου δηλώνουν ότι δεν θα δεχτούν «συλλυπητηρίους επισκέψεις». Τι σημαίνουν όλα αυτά; Μήπως μειώθηκε το πένθος, η απελπισία για την απουσία των προσφιλών; Όχι, αντίθετα, γίνονται σχεδόν αφόρητα και συνήθως καταλήγουν οι άνθρωποι στον ψυχίατρο, στην κατάθλιψη και στη μελαγχολία. Σ' αυτό οδήγησαν οι συνθήκες του βίου, η τυραννία του μεροκάματου, η στενότητα του χώρου (πώς θα κατεβεί το φέρετρο από τον 5ο όροφο μια και δεν χωράει στο ασανσέρ;!), το σκόρπιο σε μεγάλες αποστάσεις συγγενολόι αλλά και οι εργαζόμενοι σύνοικοι, που δεν γνωρίζουμε ούτε ποιοι είναι, που οι θρήνοι και η συρροή σε ώρες κοινής ησυχίας τούς ενοχλούν και συχνά καλούν την Αστυνομία!



πηγή: εφημερίδα Τα Νέα, και εδώ

"Το πολυφωνικό πωγωνήσιο τραγούδι"
"Η επαρχία του Πωγωνίου βρίσκεται στα βορειοδυτικά του Νομού Ιωαννίνων και οριοθετείται γεωγραφικά από τη Νεμέρτσκα στα βόρεια, τα όρη Τσαμαντά στα νότια, τον Κασιδιάρη και το κάτω τμήμα του ποταμού Γορμού στα ανατολικά και τον Μακρύκαμπο στα δυτικά. Τα κτίσματα στο Πωγώνι ακολουθούν την αισθητική και το πολιτισμικό πρότυπο της Ηπείρου, ενώ οι όποιες διαφορές οφείλονται αποκλειστικά στα διαθέσιμα υλικά, όπως το είδος και το χρώμα πέτρας.
Στα πολύ παλαιότερα χρόνια οι κάτοικοι εδώ ήσαν γεωργοκτηνοτρόφοι, οι δε μετακινήσεις τους είχαν να κάνουν με εναλλαγή σε μικρά υψόμετρα, από τα χειμαδιά στις καλοκαιρινές στάνες και βέβαια σε όχι τόσο μεγάλες αποστάσεις. Ομως η αύξηση σε αριθμό και μέγεθος ορισμένων γαιοκτημόνων, δυσκόλεψε τα πράγματα και ώθησε πολλούς από τους κατοίκους των χωριών να στραφούν σε διάφορα άλλα επαγγέλματα. Ετσι λοιπόν παρουσιάζεται μια στροφή και μια επαγγελματική εξειδίκευση, που συνδέεται άμεσα και με συγκεκριμένα χωριά. Εχουμε λοιπόν πλανόδιους τεχνίτες, όπως ασβεστάδες, βαρελάδες, τσαρουχάδες, χασάπηδες, και βέβαια εμπόρους."
Στα πολύ παλαιότερα χρόνια οι κάτοικοι εδώ ήσαν γεωργοκτηνοτρόφοι, οι δε μετακινήσεις τους είχαν να κάνουν με εναλλαγή σε μικρά υψόμετρα, από τα χειμαδιά στις καλοκαιρινές στάνες και βέβαια σε όχι τόσο μεγάλες αποστάσεις. Ομως η αύξηση σε αριθμό και μέγεθος ορισμένων γαιοκτημόνων, δυσκόλεψε τα πράγματα και ώθησε πολλούς από τους κατοίκους των χωριών να στραφούν σε διάφορα άλλα επαγγέλματα. Ετσι λοιπόν παρουσιάζεται μια στροφή και μια επαγγελματική εξειδίκευση, που συνδέεται άμεσα και με συγκεκριμένα χωριά. Εχουμε λοιπόν πλανόδιους τεχνίτες, όπως ασβεστάδες, βαρελάδες, τσαρουχάδες, χασάπηδες, και βέβαια εμπόρους."

Ομως εύλογη η απορία και άμεση η ερώτηση: Τι είναι το πολυφωνικό τραγούδι; Πρόκειται λοιπόν για δημοτικά τραγούδια που εντοπίζονται στην περιοχή των σημερινών ελληνοαλβανικών συνόρων, στο Πωγώνι, τη Δερόπολη, το Δέλβινο, τη Χειμάρρα ή το Λεσκοβίκι.
Οι μελετητές ανάγουν την ηπειρώτικη πολυφωνία σε πολύ παλιές, ίσως και εποχές Προελλήνων. Τα τραγούδια αυτά αποτελούν τη μοναδική περίπτωση λαϊκής πολυφωνίας στην Ελλάδα και φυσικά από τις πλέον ενδιαφέρουσες μουσικές φόρμες στον κόσμο.
Το πολυφωνικό τραγούδι εκτελείται από τουλάχιστον τέσσερις εκτελεστές, που μπορεί να φθάσουν και τους δέκα, αλλά με συνηθέστερο πλήθος τους πέντε ή έξι. Στο πολυφωνικό τραγούδι τηρείται μια αυστηρή ιεραρχία ανάμεσα στους τραγουδιστές, φυσικά σε άμεση εξάρτηση με την τεχνική και τον ρόλο του καθενός στην ομάδα. Στηρίζεται σε ανημίτονες πεντατονικές μουσικές κλίμακες και η μελωδία που ξεπετάγεται μοιάζει να ακολουθεί πιστά το ορεινό ανάγλυφο της Ηπείρου, όσον αφορά την ένταση και το ηχόχρωμα... Ο κορυφαίος που τραγουδάει την κυρίως μελωδία λέγεται πάρτης ή παρτής, ο δεύτερος που γυρίζει το τραγούδι λέγεται γυριστής και οι υπόλοιποι που κρατούν το ίσο, λέγονται ισοκράτες.
Χαρακτηριστικότατο ιδίωμα του πολυφωνικού τραγουδιού είναι και οι λαρυγγισμοί και υπόλογος είναι ένας ακόμα τραγουδιστής, ο κλώστης, που με ιδιόμορφους λαρυγγισμούς και ψεύτικη φωνή κλώθει το τραγούδι. Τα πολυφωνικά τραγούδια έχουν και άλλη διάσταση, αφού συμπορεύονται βιωματικά με κάθε έκφραση της ζωής των ανθρώπων. Από τη χαρά και τη λύπη, από τα μικρά στα μεγάλα, τραγουδιούνται στο χωράφι, στο τραπέζι, στον γάμο, στον θρήνο..."

(φυσικά δε θα μπορούσε να λείψει το πιο διάσημο ίσως τέκνο του Πωγωνίου, ο μετρ Πετρο-Λούκας Χαλκιάς)
Ακούστε δείγμα ηπειρώτικης πολυφωνίας

14 σχόλια:
μόλις προσφατα(...εδω και λιγα χρόνια όταν ηρθα στο Αγρινιο)) ανακαλυψα τη διαφορά της καλής ηπειρωτικης δημοτικής μουσικής απο τη σαβούρα των γυφτοτραγουδων που παίζονται στα πανηγύρια κι ετσι εμαθα και τον Νο 1 Πετρο-Λουκα...
εξαιρετικό ποστ :)
cook μου, δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω μαζί σου:)
Πολύ ωραίο post. Πάντα μου άρεσε η Ηπειρώτικη μουσική με το δεκαπεντασύλλαβο. Αυτός ο Πέτρο-Λούκας είναι από τη ξακουστή οικογένεια των Χαλκιάδων;
Έξοχα, heart!
Για τον Πετρολούκα έχω ήδη εκφραστεί πολλαπλώς.
Και δε μου λέτε, τι σχέση έχετε με το Πωγώνι;
Σε λίγο θα μας πείτε πως ανοίγετε και φύλο;-)
«Φύσηξε βοριάς κι ο χάρτης το χορό χορεύει
που το φίδι των συνόρων ξέρει να γητεύει
Αδελφέ μου του χειμώνα, ράτσα μου βουνίσια
ποια σειρήνα σε τραβάει ρίζα Πωγωνίσια»
Εμένα αυτό μου ήρθε στο μυαλό διαβάζοντας το ωραίο post σου...
Yvy, ναι, Πετρο-Λούκας Χαλκιάς, κάνε κλικ πάνω στο όνομά του αν θες.
witch, ο πατήρ είναι από πανέμορφο Πωγωνήσιο χωριό, δεν έχω παράπονο από θέμα καταγωγής ούτε από τον ένα γονιό ούτε από τον άλλο! Τώρα για φύλλο, δεν έμαθα από τη χρυσοχέρα γειτόνισσά του Σταυρούλα, θα μάθω μου φαίνεται από τη συνονώματή της hungryτισσα (με τη μέθοδο του ήλιου!)
elie τέ-λει-οι στίχοι, σ'ευχαριστώ, πες μου αν ξέρεις από πού είναι γιατί με καλύπτουν απόλυτα, ελάχιστο χρόνο έχω περάσει στον τόπο αυτό αλλά νιώθω ένα κάλεσμα, αχ αυτή η μουσική, η ρίζα θα ΄ναι:)
Είναι στίχοι από το "Ηπειρώτικο τραγούδι" της Αφροδίτης Μάνου. Από τον δίσκο "Πού πας καραβάκι με τέτοιον καιρό".
Χαίρομαι που σ' άρεσε :)
μ'άρεσε πολύ και θα το ψάξω, ευχαριστώ elie:)
Φύσηξε βοριάς κι ο χάρτης το χορό χορεύει/που το φίδι των συνόρων ξέρει να γητεύει
Αδελφέ μου του χειμώνα, ράτσα μου βουνίσια/ποια σειρήνα σε τραβάει ρίζα προγονίσια
Ηπειρώτικο τραγούδι, μοιρολόι μου/σε ποιο χρόνο να γυρίσω το ρολόι μου
Ηπειρώτικο τραγούδι τι σε πλάνεψε/τον Αλή πασά δε βλέπεις που ζωντάνεψε.
Φύσηξε βοριάς κι ο χάρτης το χορό χορεύει/που χωρίζει τους ανθρώπους και τους αγριεύει
Αδελφός τον αδελφό του να τον φοβερίζει/η φοβέρα κάνει κύκλο κι όλο δω γυρίζει.
Ηπειρώτικο τραγούδι……...………………………………………………………………….)
Τα Ηπειρώτικα η αδυναμία μου.
Φιλιά,Ζ.
όπα! κι άλλη φαν!:) ε τώρα δε μου ξεφεύγει το τραγούδι, ευχαριστώ!
Πιστεύω πολύ στη δύναμη της μουσικής. Ενώνει ανθρώπους, τους φέρνει πιο κοντά. Ακόμα και ένα τσάτρα πάτρα πιάνο, μια ξεκουρδισμένη κιθαρίτσα, όταν υπάρχει κρασί, βγάζουν σιγά σιγά το τραγούδι, κάνουν τους άγνωστους φίλους.
πράγματι έτσι είναι Χουανίτα, μου θύμισες αξέχαστο καλοκαίρι στη Σαμοθράκη όπου η μουσική μας έκανε τους πριν λίγο άγνωστους, φίλους, we shared a moment που λένε κι εδώ:)
Λιγο καθυστερημένα σας γράφω , αλλά πρέπει να σας κατατοπίσω.Ο πάρα πολύ καλός κλαρινίστας Πέτρος Λούκας- Χαλκιάς ( και όχι Πέτρο-Λούκας Χαλκιάς) κατάγεται από το χωριό ΚΑΣΤΑΝΙΑΝΗ ΠΩΓΩΝΙΟΥ.Ο πατέρας του Περικλής Χαλκιάς ακόμη καλύτερος, μαθήτευσε στον ακόμη καλύτερο όλων , ίσως κορυφαίος , Κίτσος Χαρισιάδης.Οι δυό τελευταίοι δεν ζουν.Ο Πέτρος Χαλκιάς επειδή πήγε σώγαμπρος στο σόι των Λουκαίων , εχασε το επίθετο το πατρικό,σύμφωνα με τις τότε συνήθειες,και πήρε το επίθετο του πεθερού.
ευχαριστώ για την πληροφορία, μου λύνει απορία χρόνων!
Δημοσίευση σχολίου