Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου 2008

Το ταξίδι προς τα μέσα

Προσευχή και σιωπή

«Όταν προσεύχεσαι», έχει σοφά ειπωθεί από έναν ορθόδοξο συγγραφέα στη Φιλλανδία, «εσύ ο ίδιος οφείλεις να σιωπάς... Εσύ ο ίδιος οφείλεις να σιωπάς, άφησε να μιλήσει η προσευχή σου».Το να πετύχεις τη σιωπή, είναι το πιο δύσκολο, το πιο αποφασιστικό απ’ όλα τα πράγματα στην τέχνη της προσευχής. Η σιωπή δεν είναι απλώς αρνητική - μία παύση δηλαδή ανάμεσα στις λέξεις, μια χρονική διακοπή του λόγου - αλλά, όταν την καταλάβουμε σωστά, είναι πολύ θετική: είναι μια στάση προσεχτικής εγρήγορσης, επαγρύπνησης και πάνω απ’ όλα προσοχής ν’ ακούσουμε. Ο ησυχαστής, δηλαδή ο άνθρωπος που έχει πετύχει την ησυχία, την εσωτερική ηρεμία, τη σιωπή, είναι ο κατ’ εξοχήν προετοιμασμένος ν’ ακούει. Ακούει τη φωνή της προσευχής μέσα στη δική του καρδιά και καταλαβαίνει ότι αυτή η φωνή δεν είναι η δικιά του αλλά κάποιου Άλλου που μιλάει μέσα του.


Η σχέση ανάμεσα στην προσευχή και στη σιωπή θα γίνει πιο κατανοητή αν εξετάσουμε τέσσερις σύντομους ορισμούς. Ο πρώτος είναι από το Συνοπτικό Λεξικό της Οξφόρδης (The Concice Oxford Dictionary), που περιγράφει την προσευχή ως «ιερή αίτηση προς το Θεό... τύπο που εφαρμόζουμε για να προσευχόμαστε». Η προσευχή θεωρείται εδώ σαν κάτι που εκφράζεται με λέξεις και πιο συγκεκριμένα σαν μια πράξη αίτησης προς το Θεό να μάς παραχωρήσει ορισμένα οφέλη. Ακόμα λοιπόν βρισκόμαστε στο επίπεδο της εξωτερικής μάλλον παρά της εσωτερικής προσευχής. Λίγοι ανάμεσά μας μπορούν να μείνουν ικανοποιημένοι από έναν τέτοιο ορισμό.
Ο δεύτερος μας ορισμός, που προέρχεται από ένα Ρώσο στάρετς του περασμένου αιώνα, είναι πολύ λιγότερο εξωτερικός. «Στην προσευχή», λέγει ο επίσκοπος Θεοφάνης ο Ερημίτης (1815-94), «το πρωταρχικό είναι να σταθείς μπροστά στο Θεό με το νου στην καρδιά, και να συνεχίζεις να στέκεσαι μπροστά Του ακατάπαυστα μέρα και νύχτα, μέχρι το τέλος της ζωής σου».
Η προσευχή σύμφωνα μ’ αυτόν τον ορισμό δε σημαίνει απλώς να κάνουμε ορισμένες «ιερές αιτήσεις» και μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς τη χρήση οποιωνδήποτε λέξεων. Δεν είναι τόσο μια στιγμιαία ενέργεια, όσο μία συνεχής κατάσταση. Να προσεύχεσαι σημαίνει να στέκεσαι μπροστά στο Θεό, να έρχεσαι σε άμεση και προσωπική σχέση με Αυτόν, είναι να γνωρίζεις σε κάθε επίπεδο της ύπαρξής σου, από το ενστικτώδες μέχρι το υπερ- συνείδητο, ότι υπάρχεις μέσα στο Θεό και Αυτός είναι εντός σου. Για να επιβεβαιώσουμε και να βαθύνουμε τις διαπροσωπικές μας σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους δε χρειάζεται να θέτουμε συνεχώς αιτήματα ή να χρησιμοποιούμε λέξεις, όσο πιο καλά γνωρίζουμε και αγαπάμε ο ένας τον άλλον, τόσο πιο λίγο έχουμε ανάγκη από λόγια για να συνεννοούμαστε. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στην προσωπική μας σχέση με το Θεό.
Στους δύο πρώτους ορισμούς, δίνεται έμφαση κυρίως σ’ αυτό που κάνει ο άνθρωπος παρά σ’ αυτό που κάνει ο Θεός. Αλλά στην προσωπική σχέση της προσευχής, εκείνος που παίρνει την πρωτοβουλία και του οποίου η ενέργεια είναι θεμελιακή, είναι ο ουράνιος σύντροφος και όχι ο άνθρωπος. Αυτό φαίνεται καθαρά στον τρίτο μας ορισμό, παρμένο από τον Άγιο Γρηγόριο το Σιναΐτη (+1346). Σε ένα σύνθετο χωρίο, όπου το ένα επίπεδο ακολουθεί το άλλο, καθώς ο συγγραφέας προσπαθεί να περιγράψει την αληθινή ουσία της εσωτερικής προσευχής, τελειώνει ξαφνικά με απροσδόκητη απλότητα: «Γιατί μακρυλογούμε; Προσευχή είναι ο Θεός, που κατεργάζεται όλα τα πράγματα σε όλους τους ανθρώπους». Προσευχή είναι ο Θεός – όχι δηλαδή κάτι που εγώ αρχίζω αλλά κάτι στο οποίο συμμετέχω, πρώτιστα δεν είναι κάτι που εγώ κάνω αλλά κάτι που ο Θεός κάνει μέσα μου: κατά τη ρήση του Απ. Παύλου, «ζω δε ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμοι Χριστός» (Γαλ. β’, 20).
Ο δρόμος της Νοεράς Προσευχής δηλώνεται με ακρίβεια στους λόγους του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή σχετικά με το Μεσσία: «εκείνον μεν δει αυξάνειν, εμέ δε ελαττούσθαι» (Ιωάν. γ’ 30). Μ’ αυτή την έννοια, να προσευχόμαστε σημαίνει να σιωπούμε. «Εσύ ο ίδιος οφείλεις να σιωπάς, άφησε να μιλήσει ο Θεός. Αληθινή εσωτερική προσευχή σημαίνει να σταματάμε να μιλάμε και να αφουγκραζόμαστε στην καρδιά μας τη χωρίς λόγια φωνή του Θεού, σημαίνει να πάψουμε να ενεργούμε από μόνοι μας και να εισερχόμαστε στο χώρο της δράσης του Θεού. Στην αρχή της Βυζαντινής Θείας Λειτουργίας, όταν έχουν τελειώσει τα προκαταρκτικά και όλα είναι πια έτοιμα για να αρχίσει η Θεία Ευχαριστία, ο διάκονος πλησιάζει τον ιερέα και λέγει: «Καιρός του ποιήσαι τω Κυρίω» - καιρός για να δράσει ο Κύριος. Αυτή ακριβώς είναι η στάση του πιστού όχι μόνο στην Ευχαριστιακή Λειτουργία αλλά και σε κάθε προσευχή δημόσια ή ιδιωτική.
Ο τέταρτος ορισμός μας, παρμένος πάλι από τον Άγιο Γρηγόριο το Σιναΐτη, δηλώνει με μεγαλύτερη ακρίβεια το χαρακτήρα της δράσης αυτής του Κυρίου μέσα μας. «Προσευχή», μας λέει, «είναι η φανέρωσις του Βαπτίσματος». Η ενέργεια του Κυρίου δεν περιορίζεται φυσικά μόνο στους βαφτισμένους, ο Θεός είναι παρών και επενεργεί μέσα σε κάθε άνθρωπο, από το γεγονός ότι κάθε άνθρωπος δημιουργήθηκε κατ’ εικόνα και ομοίωσή Του. Η εικόνα όμως αυτή έχει αμαυρωθεί και σκιαστεί, με την πτώση του ανθρώπου στην αμαρτία. Η εικόνα αυτή αποκαθίσταται στην αρχική της ομορφιά και λαμπρότητα με το μυστήριο του Βαπτίσματος μέσα απ’ το οποίο ο Χριστός και το Άγιο Πνεύμα έρχονται να κατοικήσουν εκεί που οι Πατέρες ονομάζουν «βαθύτατο και μυστικό ταμείον της καρδιά μας».
Για τη συντριπτική πλειοψηφία όμως, το Βάπτισμα είναι κάτι που το πήραν στη νηπιακή ηλικία και για το οποίο δεν έχουν συνειδητή ανάμνηση. Αν και ο Χριστός του Βαπτίσματος και ο «ενοικών» Παράκλητος δεν παύουν ούτε στιγμή να ενεργούν εντός μας, οι περισσότεροι από μάς, αν εξαιρέσει κανείς σπάνιες περιπτώσεις, είμαστε κυριολεκτικά ανίδεοι από αυτή την εσωτερική παρουσία και ενέργεια. Η αληθινή προσευχή, λοιπόν, σημαίνει την ανακάλυψη και τη φανέρωση της Χάριτος του Βαπτίσματος. Να προσευχόμαστε σημαίνει να περνάμε από το σημείο εκείνο όπου η Χάρη είναι παρούσα στις καρδιές μας μυστικά και ασυνείδητα, στην κατάσταση όπου έχουμε πλήρη εσωτερική αντίληψη και συνειδητή επίγνωση, όπου δηλαδή δοκιμάζουμε και αισθανόμαστε πια την ενέργεια του Πνεύματος κατευθείαν και άμεσα. Με τα λόγια του Αγίου Κάλλιστου και Αγίου Ιγνατίου Ξανθόπουλου (14ος αιώνας), «ο σκοπός της Χριστιανικής ζωής είναι να επιστρέψουμε στην τέλεια Χάρη του Αγίου και Ζωοποιού Πνεύματος που μάς δόθηκε από την αρχή μέσα στο Βάπτισμα».
«Μέσα στην αρχή μου είναι και το τέλος μου» (T.S. Eliot). Ο σκοπός της προσευχής μπορεί να συνοψιστεί με τη φράση «γίνε ό,τι είσαι». Γίνε, συνειδητά κι ενεργά, αυτό που ήδη είσαι εν δυνάμει και μυστικά, επειδή έχεις πλαστεί σύμφωνα με την ιερή εικόνα και έχεις ξαναγεννηθεί με το Βάπτισμα. Γίνε ό,τι είσαι: ακριβέστερα, ξαναγύρισε στον εαυτό σου, ανακάλυψε Αυτόν που είναι ήδη δικός σου, άκουσε Αυτόν που δεν παύει ποτέ να μιλάει μέσα σου, κάνε κτήμα σου Αυτόν, που ακόμα και τώρα σε έχει για δικό Του. Τούτο είναι το μήνυμα του Θεού σε όποιον θέλει να προσευχηθεί: «Δε θα μ’ αναζητούσες αν δε με είχες ήδη βρει» (Pascal).
Αλλά πώς θα ξεκινήσουμε; Πώς να μάθουμε να σιωπούμε για ν’ αρχίζουμε να ακούμε; Αντί απλά να μιλάμε στο Θεό, πώς μπορούμε να πετύχουμε μια προσευχή στην οποία ο Θεός μιλάει σε μάς; Πώς μπορούμε να περάσουμε από την προσευχή των λόγων, στην προσευχή της σιωπής, από την «εντατική» στην «αυτοενεργούμενη» προσευχή (για να χρησιμοποιήσουμε την ορολογία του επίσκοπου Θεοφάνη), από τη «δική μου» προσευχή στην προσευχή του Χριστού εντός μου;
Ένας τρόπος ν’ αρχίσουμε αυτό το ταξίδι προς τα μέσα μας είναι η Επίκληση του Ονόματος του Ιησού. »

(Από το βιβλίο «Η δύναμη του Ονόματος» Επισκόπου Κάλλιστου Ware ( Μητροπολίτης Διοκλείας και καθηγητής Πατρολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης
), Εκδ. Ακρίτας.
Πηγή: www. enoriaka.gr, ευχαριστίες στον
p@nos : )

15 σχόλια:

P@nos είπε...

Να σαι καλα ;-)

Το διάβαζα και έλεγα κοίτα πόσο ωραία όλα αυτα συνάδουν με την σκέψη του μητροπολίτη Καλλίστου, ώσπου φτάνω στο τέλος για να το ανακαλύψω... υπέροχα δεν είναι?!

Χιλια ευχαριστώ που το μοιράστηκες μαζί μας.. Αν συνειδητοποιούσαμε αυτή τη δύναμη της προσευχής και την αλλαγή που επιφέρει το Αγίο Πνεύμα όταν το ζητούμε απο καρδιάς, τότε όλα θα ήταν αλλιως.

Η θα πέφταμε κατάχαμα με ακαταύπαστο κλάμα απ όλο μας το σώμα (αραγε ποιος "συνηθισμένος" αντέχει συνειδητά αυτή την Θεία Χάρη εντός του?) ή θα ζούσαμε απο τώρα γεύσεις παραδείσου..

υγ. επειδή θα σταθώ ανίκανος να βρω χρόνο για να διαβάσω το βιβλίο του μητροπολίτου...θα πρέπει να σε βάλω να μου το διηγηθείς ;-P
υγ.2. παρόμοια λόγια για την προσευχή, Αρχιμανδρίτης Αιμιλιανός ο Σιμωνοπετρίτης, βιβλίο : "Περί Θεού Λόγος Αισθήσεως"

witchofdaffodils είπε...

μια ιερή αίτηση μέσω της σιωπής,
είναι δύσκολο και μάλλον κρύβει πόνο..

heart n soul είπε...

τα δύσκολα θέλουν χρόνο κι εξάσκηση, σαν το βρέφος που από κει που δε μπορεί να σταθεί στα πόδια του τελικά το περπάτημα γίνεται κάτι το απόλυτα φυσικό.
Ο πόνος είναι κομμάτι της υπαρξής μας κάθε στιγμή, ακόμα και στην χαρά, πόνος γι'αυτόν που δε χαίρεται όπως εμείς, πόνος για τη γνώση του εφήμερου της χαράς, πόνος από το φόβο που προκαλεί η χαρά, όσο μικρά κι ανεπαίσθητα, τα ψύγματα του πόνου είναι εκεί. Πιστεύω πως ο πόνος είναι που μας υπενθυμίζει την εξορία μας και μας σπρώχνει στην προσπάθεια για ένωση, κι αν κάποιος ενωθεί έστω και για μια στιγμή, πιστεύω θα γνωρίσει την απουσία του πόνου, κάτι σαν μια μικρή πρόγευση..
Αλλά μ'άρεσε πολύ ο ορισμός της προσευχής όχι σαν αίτηση, όπως τη σκεφτόμαστε συνήθως, αλλά σαν ευκαιρία για αφούγκρασμα, όχι του δικού μας μπλα μπλα ως συνήθως, αλλά της Φωνής του Άλλου..

p@nos ευχαριστώ για το λινκ, ούτε εγώ έχω διαβάσει το βιβλίο. ευχαριστώ και για την πρόταση:)

Ivy είπε...

Γειά σου Heart n soul. Σε επισκέφτηκα και το πρωί, μόλις ξύπνησα, αλλά δεν μπορούσα να διαβάσω τα γράμματα γιατί είναι πολύ μικρά. Πολύ ενδιαφέροντα όσο λες, αλλά μετά από κάποια γεγονότα... σταμάτησα να προσεύχομαι. Μου έδωσες υλικό για σκέψη.
Πού βρίσκεσαι στην Αγγλιά;

heart n soul είπε...

Καλώς την Yvy, σας καλοσωρίζουμε στην ηλιόλουστη (ναι!) Αγγλία. Για να δεις τα γράμματα μεγαλύτερα, απλά πήγαινε πάνω στο toolbar και κάνε κλικ στη λέξη view, επέλεξε text size και μετά larger, και βουαλά! χαίρομαι που κάνουμε ανταλαγή..τροφών, food for body, food for thought..Nα 'στε καλά!

betty είπε...

Xμ, δύσκολο και σκληρό στην αρχή να προσεύχεσαι, πόσο μάλλον ν'ακούς...Αλλά όταν αρχίζεις ν'ακούς δε θέλεις να σταματήσεις...γιατί η χαρά διαδέχεται τον πόνο και μετά ξανά χαρά και την άλλη μέρα...πετάς. Τι ζόρια κι αν τραβάς, τίποτα δεν σε πείθει ότι κάτι θα πάει στραβά. Ακατανόητα κι απίθανα μοιάζουν για κάποιον αυτά. Προσευχή λοιπόν, από αυτήν πηγάζουν δυνάμεις απερίγραπτες, ανατροπές ασύλληπτες, με μία παρατήρηση... και όμως δεν είναι ο άνθρωπος αλλά ο γεννήτοράς του...
Ενδιαφέρουσα παρουσίαση και θεολογικώτατη.

heart n soul είπε...

betty, καλησπέρα, περίμενα με ανυπομονησία τα σχόλιά σου, είναι σχόλια εμπλουτισμού, ευχαριστώ

betty είπε...

Αισθάνομαι σα να βρίσκομαι σε μια μεγάλη παρέα κι ότι λέω με την σειρά μου τη γνώμη μου! φιλάκια

heart n soul είπε...

χαίρομαι,έτσι πρέπει κι έτσι θέλω να είναι:)

Ivy είπε...

Ευχαριστώ για το tip, και έβγαζα τα μάτια μου τόσο καιρό. Σ' ευχαριστώ.

Μάγια είπε...

dear heart, μου έδωσες πολλή τροφή για σκέψη. να 'σαι καλά :)

heart n soul είπε...

Ivy, διαδώστε το!

μάγια, μαγιοπούλα, χαθήκατε! Χάρηκα που σας τάισα, σειρά σας me dear:)

Μάγια είπε...

χάθηκα λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων (βλέπε έχουν tour οι cure :P). θα επανέλθω όμως!

heart n soul είπε...

cure tour! τώρα καταλαβαίνω μικρή κιουρού:)πώς ήταν? παχαίνει ο ρόμπι? το φχαριστηθήκατε?
Anyway, έχετε catching up να κάνετε τώρα!

Μάγια είπε...

ήταν ωραία, αν και γεράω και δεν έχω πολλές αντοχές πια! ο ρόμπι μου φάνηκε αδυνατισμένος κάπως (όχι και ότι έρεψε το αγόρι μας βέβαια!). ελπίζω να προλάβω να κάνω catching up γιατί σε λίγες μέρες..ξαναφεύγω! (δουλειά δεν είχε ο διάολος...¨:Ρ)